Maastoon tottuminen

Maastossa liikkuminen harjoittaa lapsen motoriikkaa monipuolisesti. Epätasainen kulkupohja luo harjoitusta mm. tasapainolle, koordinaatiokyvylle, kimmoisuudelle ja lihaskestävyydelle. Maastossa liikkumisen harjoitusmahdollisuudet ovat lähes rajattomat: luontoretket, karttavaellukset sekä tutut pelit, leikit ja kilpailut on myös helppo toteuttaa maasto-olosuhteissa.

1. SEIKKAILURATA

Voidaan käyttää suunnistusjakson alkuun metsässä liikkumisen totuttelemiseen esimerkiksi karttaretken yhteydessä. Sopii hyvin myös ohjelmanumeroksi leirikoulussa tai retkeilyssä. Erilaisissa hankalissa metsämaaston osissa liikkuminen voi olla yllättäväkin suuri elämys kaupunkilaisoppilaille. Kannattaa pyytää oppilaita pukemaan päälle ulkoiluvaatteet, joiden likaantuminen ei haittaa.

Erilaisia osia rataan:

  • Esteiden ylitys lankkua, pölkkyä ja köyttä käyttäen, esim. ojan ylitys, jyrkänteelle nousu, jyrkänteiden väli.
  • Esteen alitus, ojarumpu, autonrengas, pölkkyjen alta.
  • Kumpareelta tai jyrkänteeltä lasku.
  • Lyhyt köysirata
  • Suo kävely, upottava hiekka, kävely ja pyöriminen
  • Haasteellinen rastilla leimaus
  • Ryömiminen, hyppelyt, konkkaukset

b_IMG_7501

2. LEIMAUSRATA

Metsässä liikkumiseen tarvitaan tasapainotaitoja, kehon tuntemusta, motorisia perustaitoja, voimaa ja kestävyyttä. Siispä suunnistusjakson harjoitukseksi sopii hyvin oppilaille mieluisat ketteryys-/este-/”Tarzan” radat, joita kiertäessä fyysinen kunto kohoaa ja erilaiset lajiharjoitteet voidaan yhdistää helposti.

Leimausrata voidaan rakentaa pienelle alueelle, niin että juostaan mahdollisimman nopeasti leimaamaan lähekkäin olevilta rastilta toiselle. Leimausrataan kannattaa yhdistää ketteryyttä ja erilaisia taitoja vaativia osioita pelkän juoksun sijaan.

Rata voidaan toteuttaa kouluissa elektronisen Emit -leimauksen sijaan pihtileimasimilla, värikynillä, keräämällä esineitä… Eikä radan tarvitse olla pitkä, koska ainakin Emit –radalla oppilaat haluavat juosta uudestaan ja uudestaan, verrata aikojaan ja parantaa omaa ennätystään.

Tehtäviä leimausradalla:

  • Tasapainoilu puun juurilla, kivillä, epätasaisessa maastossa ja puunrankaa pitkin.
  • Kehontuntemuksen kehittämistä kiipeillen ja hyppien telineille tai esteiden yli, roikkumista, alastuloja hypyistä.
  • Motoriset perustaidot erilaisin kävely-, juoksu ja hyppytekniikoin, kierimällä, ryömimällä, pyörimällä, kiipeämällä, pujottelemalla…
  • Muut tavoitteet maastossa liikkumisen opettelu, fyysisen kunnon kehittäminen, rastilla leimaaminen.

leimausrata

3. RASTILIPUN RYÖSTÖ

Annetaan oppilaille kartat, joihin on rajattu pelialue. Alueen valinnassa kannattaa suosia selvää esim. polkujen rajaamaa aluetta. Pelialue katkaistaan keskeltä kahtia. Välissä on puolueeton raja. Pelaajat jaetaan 2 joukkueeseen ja arvotaan joukkueiden pelipuoliskot.

Kummallakin joukkueella on rastilippu, jonka he piilottavat alueelleen. Rastilipun tulee kuitenkin näkyä 10m päässä. Rastilippu sijoitetaan karttamerkkikohteeseen.

Pelissä voittaa se joukkue, joka saa ryöstettyä vastapuolen rastilipun ensimmäisenä omalle puoliskolleen tai puolueettomalle alueelle. Kun pelaaja on vieraalla maalla häntä voidaan ottaa kiinni. Puolueettomalla rajalla kiinniottaminen on kielletty. Molemmilla joukkueilla on vankila, johon kiinniotetu viedään. Vankilasta pelastuu oman joukkueen vapaan pelaajan kosketuksesta. Pelastettujen vankien on mentävä omalle puolelle suorinta tietä, jonka jälkeen hän pääsee takaisin peliin. Varastettua lippua kuljetettaessa omalle puolelle on myös syöttäminen sallittua.

rastilipun ryosto

4. SEURAA JOHTAJAA

Jaetaan luokka pienempiin ryhmiin. Ryhmät asettuvat jonoihin ja ensimmäinen lähtee kuljettamaan ryhmää metsämaastossa erikseen sovitulla alueella. Johtaja saa päättää minne ryhmäänsä kuljettaa (esim. puupujottelua, kiven yli kiipeäminen, oksan ali ryömiminen jne.), muut seuraa perässä. Pienen ajan kuluttua opettaja puhaltaa pilliin ja vaihdetaan johtajaksi jonossa toisena ollut, jolloin edellinen johtaja siirtyy jonon viimeiseksi.

5. ASTU LEHTIJUNAAN LUONTOLEIKKI

1. Tarkastelkaa muovipussissa olevia lehtiä ja tunnistakaa ne.

2. Valitkaa joukostanne veturinkuljettaja. Kuljettajan tehtävänä on kuljettaa matkustajat reittiä Pihlajanmäki, Vaahteramäki, Koivuhaka pitkin ja huutaa pysäkin nimi aina pysäkille saavuttaessa sekä vastaanottaa matkaliput.

3. Lehdet ovat matkalippuja eri asemille. Jokainen matkustaja ottaa yhden lehden käteensä. Matkustaja, jolla on esim. vaahteranlehti, jää junasta Vaahteramäellä jne. Se, joka haluaa astua junaan paluumatkalla, on hankittava paluulippu eli samanlainen lehti kuin menolippu oli, rastin läheisyydestä.

6. METSÄNHALTIJA

Haltijan silmaät sidotaan ja hän asettuu seisomaan keskelle. Leikkijät liikkuvat hiljaa kohti haltijaa. He yrittävät päästä koskemaan haltijaa (= uudeksi haltijaksi). Kun haltija kuulee jotakin, hän huutaa seis ja osoittaa sormella äänen suuntaan. Siinä suunnassa olevat oppilaat peruuttavat taaksepäin, ja sen jälkeen leikki jatkuu.

7. MUITA LEIKKEJÄ JA PELEJÄ METSÄÄN

METSÄFUTIS, POLTTOPALLO METSÄSSÄ, PUUHIPPA