Miten hyödyntää oppilaita harjoitusten suunnittelussa ja etukäteisjärjestelyissä?
Oppilaille voi olla mukavaa vaihtelua saada vastuuta ja viedä itse rasti paikalleen tai suunnitella itse koko harjoitus. Kun rastit viedään juuri ennen harjoitusta pienenee uhka, että rastit häviävät maastosta.
Muista, että isommatkin oppilaat pitävä piha- ja lähialueiden suunnistuksesta, jossa juostaan lyhyitä välejä. Jos oppilaat vievät itse rasteja on harjoitusten hyvä ollakin helpoilla alueilla.
AARTEEN KÄTKEMINEN JA ETSINTÄ
- Jokaiselle oppilaalle annetaan tyhjä kartta
- Oppilas saa itse päättää mihin vie rastin ja minkä ”aarteen” vie rastille (tai kaikille annetaan tietty esine piilotettavaksi)
- Aarre viedään rastille niin, että pisteeseen saavuttua se löytyy (ei saa piilottaa)
- Rasti piirretään karttaa ja karttaa vaihdetaan parin kanssa. Parille annetaan vinkki minkälainen aarre on.
- Lähdetään hakemaan oma parin aarre.
- Kun aarre on haettu voidaan sama toteuttaa toisen parin kanssa.
VIUHKARASTIEN VIENTI PORUKALLA
- Opettaja on piirtänyt kartalle etukäteen 1-2 rastin viuhkartoja 5 kpl (A-E).
- Rastit ovat lähellä keskusrastia.
- Jokainen pari vie tunnin aluksi yhden rastin paikalleen. Viennissä hänellä ei saa mennä kuin 5-10 min.
- Kun kaikki rastit on viety aloitetaan itse harjoitus.
- Jos oppilas on vienyt viuhkan A rastin, nyt hän suunnistaa viuhkat B-E.
- Harjoituksen jälkeen lopuksi voidaan vielä hakea porukalla rastit pois.
OPPILAS RATAMESTARINA
- Käyttäkää ensimmäisillä teoriatunneilla aikaa siihen, että oppilaat suunnittelevat ryhmissä jollekin suunnistustunnille pienen harjoituksen.
- Opettaja jakaa kullekin ryhmälle kartan, jolle he voivat suunnitella harjoituksen.
- Oppilaat vievät kyseisen suunnistustunnin alkuleikin tai lämmittelyharjoituksen aikana rastit.
- Määrittele tarkkaan, mikä on harjoituksen tavoite ja pituus, jotta käytettävissä oleva aika ei ylity.
- Anna oppilaille palautetta harjoituksen suunnittelusta ja keskustelkaa koko luokan kanssa aiheesta.
KULJETUN REITIN PIIRTO
Harjoituksen jälkeen on tärkeä analysoida ja keskustella suorituksesta. Opettaja voi kysellä:
- Mistä kuljit rastivälin?
- Minkä reitin valitsit ja miksi?
- Mikä oli ”kirkontornisi” rastille tullessa?
- Miksi virhe tuli? Häiritsikö muut, etkö tehnyt suunnitelmaa, valitsitko liian haastavan reitin…?
Opettavaista oppilaalle on, jos hän piirtää kulkemansa reitin karttaan itse. Tämä kannattaa tehdä jokaisen harjoituksen jälkeen. Reitin piirtäminen kehittää kartanlukutaitoa ja opettaa seuraamaan tarkasti omaa olinpaikkaa harjoituksen aikana. Kun reitti on piirretty, on suoritusta myös helpompi analysoida oppilaan kanssa.