Taso3 4. kerta

Pariviesti ja tarkkuussuunnistus

Jos on aikaa, niin ryhmästä riippuen joko syvennetään taitotasoa entisestään tai sitten kerrataan vanhoja asioita, jotta varmasti kaikki oppivat ja ymmärtävät.

TAVOITTEET
– Kompassin käytön taitojen syventäminen
– Pystyä suunnistamaan yksin maastossa hieman vaativammallakin radalla

TAPAHTUMAPAIKKA

– Vaativampi lähimetsä

TARVITTAVA MATERIAALI

– Kartat pariviestiä varten, valmiiksi jaetut joukkueet
– Mahdollisuuksien mukaan sähköinen leimausjärjestelmä = EMIT-leimaus. Jos tämä ei ole mahdollinen, niin silloin pihtileimaus + leimauskortit
– Tarkkuussuunnistusta varten kartat ja kilpailukortit jokaiselle oppilaalle. Oppilaat ottavat myös kynän mukaan tätä harjoitusta varten.

TUNNIN KULKU
1) Pariviesti
• Opettaja jakaa oppilaat kahden hengen mahdollisimman tasaisiin joukkueisiin
• Maastossa on neljä lyhyttä (esim. 1km) ja vaikeahkoa rataa (esim. A, B, C, D), joista molemmat joukkueen jäsenistä kiertää kaksi rataa
• Ensimmäiset viestinviejät lähtevät neljälle eri radalle. Osuuksilla on siis hajontaa eli kaikki eivät juokse jonossa samaa rataa
• Ensimmäisen viestinviejän tullessa vaihtoon, lähtee joukkueen toinen jäsen matkaan. Näin ensimmäisen osuuden juoksija saa levätä toisen osuuden ajan.
• Kun joukkue on kiertänyt kaikki radat (2 rataa/oppilas), on joukkue maalissa.
• Rasteilla on rastiliput ja leimasimet. Jos opettaja saa jostain lainaksi EMIT-leimasimet tai suunnistajia avustamaan niiden kanssa, niin aina parempi. Oppilaat innostuvat joka kerta sähköisestä leimausjärjestelmästä. Jos EMIT-leimausta ei ole mahdollista saada lainaan, niin tällöin rasteilla on pihtileimaus

HUOMOITAVIA ASIOITA
•  Lähtö ja maali ovat samassa paikassa, jonka toiminta on huolellisesti suunniteltu etukäteen
•  Opettaja on etukäteen miettinyt joukkueiden ratojen kiertojärjestyksen, jotta yksikään joukkue ei pystyisi juoksemaan yhdessä jonkun toisen kanssa koko viestiä yhdessä. Karttojen selkäpuolelle voidaan merkitä valmiiksi joukkueiden numerot ja osuudet. Tällöin opettajan on numeroitava kaikki parit.
•  Viestin alkaessa opettaja jakaa lähtevien viestinviejien eteen kartat nurinpäin. Kun radat on sopivasti ”sekoitettu” joukkueiden kesken, syntyy hajonta, joka estää peräkkäin juoksua. Ensimmäisen osuuden juoksijoiden lähdettyä metsään, voi opettaja asettaa valmiiksi maahan jo seuraavan osuuden kartat
• Opettajalla voi olla seurantakaavake, jotta hän pysyy selvillä, mitkä radat joukkue on kiertänyt.

2) Tarkkuussuunnistus
• Tässä harjoitteessa mitataan kartanlukutaitoa eli ei kilpailla nopeudesta vaan tarkkuuspisteistä
• Tarkkuussuunnistuksessa kierretään lyhyt rata (esim. 1km), joka kulkee helpohkolla alueella polkuja pitkin. Matkan varrella on joukko rasteja. Jokaisella rastilla on muutama (2-4) rastilippu maastossa erilaisissa kohteissa. Vertaamalla karttaan piirrettyä rastia maastossa oleviin rastilippuihin, oppilaan tulee valita, mikä rastilippu on oikealla paikalla
• Rastin läheisyydessä, esim. polun varressa on kyltti, joka kertoo kohdan, josta oppilaan tulee tarkkailla maastossa olevia rastilippuja.
• Rastiliput sijaitsevat maastossa vapaassa muodostelmassa ja oppilas tulkitsee niitä poikittain vasemmalta oikealle A, B, C, D. Mikäli esimerkiksi toinen oikealta on oikea vastaus ja lippuja on neljä, on oikea vastaus C.
• Kaikki rastit tulee sijoittaa karttamerkkipisteisiin
• Valittuaan oikean rastin, oppilas merkitsee rastin kirjaimen kilpailukorttiinsa kynällä. Oikeasta vastauksesta saa yhden pisteen.
• Harjoitukseen saa vaativuutta rastipisteiden sijoittelun avulla, lisäämällä rastilippujen etäisyyttä polkuun, jossa oppilaat kulkevat tai kun katsotaan kellosta kuka suorittaa tehtävät nopeimmin oikein.