Pihasuunnistus

Kartanlukutaidon kehittyminen vie aikansa, minkä vuoksi etenkin alakouluikäisten kannattaa harjoittaa suunnistuksen osataitoja aluksi koulupihalla. Pihapiiriin voi kehitellä mitä erilaisempia harjoitteita, eikä haittaa yhtään vaikka rastit näkyvätkin, sillä rasteja voi olla runsaasti ja vain karttaa lukemalla löytää omalle lipulle.

1. PIHAVIUHKAT

Viuhkasuunnistuksella tarkoitetaan suunnistusharjoitusta, jossa käydään lähdöstä tai keskusratilta hakemassa rasti tai kiertämässä pieni rata palaten aina takaisin lähtöpaikkaan. Lähtöpaikalta saadaan uusi kartta, johon on merkitty jälleen uusi rasti tai kierrettävä rata.

Tavoitteena voi olla, että kierretään kaikki rasti-/ratavaihtoehdot tai niin paljon kuin määrätyssä ajassa kukin oppilas ehtii.

pihaviuhkat

Kartta copywrite Lynx

2. VALOKUVASUUNNISTUS

Lähiympäristöstä on otettu kuvia paikoista, johon on viety lappu, jossa lukee kysymys/arvoitus/tunnistus/tehtävä, joka pitää ratkaista. Oppilailla on vastauspaperit, johon kirjataan oma vastaus oikean numeron kohdalle. Tehtävät voivat liittyä muihin oppiaineisiin tai muihin koulun oppimistavoitteisiin, joka havainnollistaa eri oppiaineiden integrointimahdollisuuksia.

Valokuvat rastipaikoista on ripustettu seinälle tai maahan ja numeroitu. Oppilaspareille annetaan kaikille ensimmäiseksi rastiksi eri numero, jonka löytymisen jälkeen he palaavat takaisin katsomaan seuraavan kuvan oman valinnan mukaan. Pareille voidaan antaa mahdollisuus käydä hakemassa useampi rasti samalla kertaa, niin monta kuin muistaa.

valokuvasuunnistus

3. PISTESUUNNISTUS

Pihapiirissä on runsaasti rasteja. Eri maastokohteista saa eri määrän pisteitä. Kuka kerää 20 minuutissa eniten pisteitä?

Esimerkki

  • Katokset 1p
  • Aidat 2p
  • Ojat 3p
  • Puut ja pensaat 4p
Kartta copywrite Lynx

Kartta copywrite Lynx

4. SUPERSPRINTTI

Hyvin lyhyt suunnistusrata innostaa lapset juoksemaan ja pakottaa täydelliseen keskittymiseen. Rata voi olla hyvin lyhyt, hieman pidempi tai mennä ristiin rastiin ja sik-sakkia. Suunnan muutokset, rastivälien ristiinmenot ja reitinvalinnat tuovat lisää haastetta.

Rasteilla pitää luonnollisesti käydä numerojärjestyksessä.Voit viedä piha-alueelle useampia rasteja ja yhdistellä niistä erilaisia ratoja. Kun oppilaat kiertävät rasteja eri järjestyksessä ei tule perässä juoksua, vaan kaikki tekevät omaa kartanlukutyötä.

Supersprintti vaatii tarkkaa kartanlukua ja hyvää keskittymistä, mutta tuttu ympäristö ja lyhyt rata mahdollistavat vauhdinpidon. Tämä motivoi nuoremmat ja vanhemmat, oppilaat ja opiskelijat.

supersprintti.viuhka 1

Kartta copywrite SK Vuoksi

supersprintti.viuhka 2

Kartta copywrite SK Vuoksi

educariumin rastipisteet.1

Kartta copywrite Turun Suunnistajat

super

Kartta copywrite Lynx

5. MUISTIBINGO

Kartalle on piirretty kaikki lähiympäristöön viedyt rastit. Jokainen pari saa yhden kartan ja yhden tyhjän paperin, jotka pitää säilyttää lähtöpisteessä. Pari viivoittaa tyhjälle paperille yhdeksän ruudun bingokortin ja kirjoittavat opettajan sanelemat yhdeksän karttamerkkiä mielivaltaiseen järjestykseen ruutuihin.

Muistisuunnistuksen rasteille on kiinnitetty karttamerkkejä. Saatuaan lähtömerkin oppilaat hajaantuvat ja lähtevät etsimään muistinvaraisesti

rasteja lähialueelta yksin tai yhdessä. Löydettyään rastin ja siellä olevan karttamerkin palaavat lähtöpaikalle ruksaamaan oikean ruudun bingokortistaan siten, että kirjoittavat vastaavan rastinnumeron karttamerkin päälle. Kun bingorivi on täynnä saavutaan opettajan luo näyttämään kortti. Leikkiä jatketaan kunnes haetaan kolmen rivin bingoa.

kartta500

6. PIHARASTIT LIIKETEHTÄVILLÄ

Jaetaan oppilaat pareihin. Opettaja merkitsee kynällä merkin parin karttaan, minkä rastin kukin pari hakee vuorollaan. Aloitus kannattaa tehdä niin, että kaikilla on yksi numeroitu rasti jo valmiina kartassa ennen kuin annetaan yhteinen lähtömerkki.

Lapset etsivät numeroidun rastin ja tekevät liiketehtävän ja näyttävät opettajalle kehollaan tehtävän, kun opettaja tarkistaa oliko rasti oikea.

Rastien tehtävät:
1. Konttausasento ja 5 kertaa parin alta ja yli. Molemmat tekevät.
2. Kymmenen haara-perushyppyä yhtäaikaa parin kanssa.
3. Tehdään parivaaka niin, että parit pitävät toisiaan käsistä kiinni.
4. Kinkataan yhdessä pidetään toisia hartioista kiinni 8 oikealla ja 8 vasemmalla jalalla.
5. Suolan punnitus 10 kertaa.
6. Hypätään 5 kertaa ympäri, kumpikin tekee.
7. Pallon heitto esteen yli 10 kertaa, pari on esteen toisella puolella.
8.Pallon syöttely jaloilla 10 kertaa kahden esineen välistä.

Kun rastirata on tuttu, voidaan pari kuljettaa rastilta toiselle, parilla on silmät kiinni. Rastilla tehdään tehtävä silmät auki ja jatketaan matkaa. Molemmat saavat olla kuljettajina.

7. LEIMAUSRATA

Varusteet: pihti-/Emitleimasimet, rastiliput, kopioidun kilpailukorttipohjat (esim. 16 ruutua)

a) Rastit sijoitetaan eri puolille koulun piha-aluetta. Oppilaille annetaan kilpailukortti, johon haetaan leimat rasteilta. Voidaan toteuttaa esimerkiksi juoksuviestinä, jolloin leimauskortti toimii viestikapulana.

b) Rastit sijoitellaan piha-alueelle tai muuhun sovitulle alueelle selviin karttamerkkikohteisiin. Kaikkien rastien tulee olla näköetäisyydellä. Leimausruudukkoon on merkitty karttamerkkejä, jotka vastaavat rastien sijoituspaikkoja. Oppilaat hakevat leimoja ruutuun sijoituspaikkaa vastaavien karttamerkkien kohdalle. Leimausruudukkoon voidaan merkitä pakollinen rastienhakujärjestys. Voidaan toteuttaa viestinä, jolloin joukkue voi auttaa oikean rastin valinnassa.

Rastiseikkailu Saarijarvi tytto leimaa