Taso3 3. kerta

Rastijahtia ja -ryöstöä

TAVOITTEET
– Kompassin käytön oppiminen
– Opitaan liikkumaan sujuvasti myös vaativammassa maastossa. (Rastilipun ryöstö on edelleen loistava harjoitus tätä varten. Kaiken ikäiset oppilaat pitävät tästä. Ja vanhempanakin oppilaana on hyvä muistaa, että luonnossa liikuttaessa voi olla hauskaa.)

TAPAHTUMAPAIKKA
– vaativampi lähimetsä

TARVITTAVA MATERIAALI
– Jokaiselle oppilaalle kompassit
– Suunnistusbingoa varten jokaiselle oppilaalle kartat ja bingo-kaavakkeet
– Rastilipun ryöstöön kaksi rastilippua ja molemmille joukkueille omat kartat ”pelialueesta”.

TUNNIN KULKU
1) Rastijahti /Suunnistusbingo
• Opettaja vie maastoon 15 rastia kohteisiin, jotka ovat kartalta yksiselitteisesti luettavissa niin, että määritteitä ei tarvita.
• Rastipisteet ovat kuitenkin sen verran vaativia, että niille löytäminen vaatii kompassin käytön yhdistämistä suunnistustehtävään
• Rasteille viedään rastilippu tai joku muu selkeä tunniste. Rastilippuihin on merkitty tunnuskirjain ja sarja bingonumeroita (4kpl, esim. välillä 1-50)
• Oppilaat saavat kartan, johon on piirretty kaikki 15 rastia ja bingokortin, johon ennen starttia jokainen merkitsee neljä numeroa esim. väliltä 1-50.
• Oppilaat lähetetään yhtä aikaa rasteille. Kun oppilas tulee valitsemalleen rastille, hän vertaa bingokortin ja ko. rastilipun numeroita toisiinsa. Jos jokin numeroista täsmää, hän merkitsee bingokorttiinsa tämän numeron kohdalla olevaan tyhjään ruutuun tunnuskirjaimen/numeron tv., joka löytyy rastilipusta.
• Oppilas kiertää rasteja vapaassa järjestyksessä niin kauan, kunnes kaikkien kortissa olevien numeroiden kohdalle on löytynyt rastin tunnuskirjain/numero. Tämän jälkeen oppilas tulee maaliin. Nopeimmin rivinsä täyteen saanut on voittaja.

2) Tunnin lopuksi pelataan rastilipun ryöstöä

• Hyvä alue on hyväkulkuinen kallioalue, jossa on sopivia koloja johon rastilipun voi piilottaa ja jossa joukkueet pystyvät taktikoimaan ja punomaan juonia
• Aikaa kannattaa varata 30min
• Opettaja antaa molemmille joukkueille kartan, johon on piirretty molempien joukkueiden alueet. Näin joukkueet tietävät mihin voivat oman rastilippunsa piilottaa ja miltä alueelta vastustajan lippu löytyy
• Joukkueiden kotialueiden välissä on kaikille vapaa alue, jossa ei voi ottaa vastustajaa kiinni ja josta ”peli” lähtee käyntiin