Taso2 3. kerta

Rastijahtia ja -ryöstöä

TAVOITTEET
– Kartan suuntaaminen maaston kohteiden avulla itsenäisesti
– Harjoitellaan maastossa liikkumista (rastilipun ryöstö on loistava harjoitus tätä varten)
– Huomataan, että luonnossa liikkuminen ja oleminen on hauskaa

TAPAHTUMAPAIKKA
– koulun lähimetsä

TARVITTAVA MATERIAALI
– Bingolomakkeet ja kartat suunnistusbingoa varten jokaiselle oppilaalle
– Kaksi rastilippua rastilipun ryöstöön ja molemmille joukkueille kartat joukkueiden alueista

TUNNIN KULKU
1) Rastijahti /Suunnistusbingo
• Opettaja vie maastoon 15 rastia kohteisiin, jotka ovat kartalta yksiselitteisesti luettavissa niin, että määritteitä ei tarvita
• Rasteille viedään rastilippu tai joku muu selkeä tunniste. Rastilippuihin on merkitty tunnuskirjain ja sarja bingonumeroita (4kpl, esim. välillä 1-50).
• Oppilaat saavat kartan, johon on piirretty kaikki 15 rastia ja bingokortin, johon ennen starttia jokainen merkitsee neljä numeroa esim. väliltä 1-50.
• Oppilaat lähetetään yhtä aikaa rasteille. Kun oppilas tulee valitsemalleen rastille, hän vertaa bingokortin ja ko. rastilipun numeroita toisiinsa. Jos jokin numeroista täsmää, hän merkitsee bingokorttiinsa tämän numeron kohdalla olevaan tyhjään ruutuun tunnuskirjaimen/numeron tv., joka löytyy rastilipusta.
• Oppilas kiertää rasteja vapaassa järjestyksessä niin kauan, kunnes kaikkien kortissa olevien numeroiden kohdalle on löytynyt rastin tunnuskirjain/numero. Tämän jälkeen oppilas tulee maaliin. Nopeimmin rivinsä täyteen saanut on voittaja.

2) Tunnin lopuksi pelataan rastilipun ryöstöä

• Hyvä alue on hyväkulkuinen kallioalue, jossa on sopivia koloja johon rastilipun voi piilottaa ja jossa joukkueet pystyvät taktikoimaan ja punomaan juonia
• Aikaa kannattaa varata 30min
• Opettaja antaa molemmille joukkueille kartan, johon on piirretty molempien joukkueiden alueet. Näin joukkueet tietävät mihin voivat oman rastilippunsa piilottaa ja miltä alueelta vastustajan lippu löytyy
• Joukkueiden kotialueiden välissä on kaikille vapaa alue, jossa ei voi ottaa vastustajaa kiinni ja josta ”peli” lähtee käyntiin